Aventura al Saldaguda

12 12 2010

Les últimes activitats han estat “diferents”. La primera, la Caminada Popular de Borredà per la Marató de TV3 (5 de desembre) va reunir uns 50 participants. El recorregut va ser de gairebé 12 km. Va anar tot força be.
L’altra activitat “diferent” va ser la gravació del programa de televisió “Caminar per Catalunya”, de Ripoll TV, el dissabte 11 de desembre. Nou components del BSMOU acompanyem a set membres de l’equip de Ripoll que, càmera a la mà i liderats per Toni Llagostera, anàvem a fer una de sortida més exigent del que prevèiem.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Sortim a les 8:15 del pàrquing municipal de Borredà direcció al Santuari de la Quar, passant pel camí dels Graus, Collet de l’Estissora i el Collet de Forcons. Vistes espectaculars del Montseny, Montserrat i plana de Vic, tot entre núvols.
Per reposar d’aquest primer tram degustem l’excel·lent coca de l’Andreu (a més de cameraman és un dels forners de Ripoll), tot regat amb un deliciós vi i una mica d’embotits i formatges de la veïna Ripoll.
El següent objectiu és el Monestir de la Portella, en restauració. L’enclavament on es troba, de pas obligat en altres èpoques, és fantàstic. Allà en Toni i l’Andreu filmen altre “tall”, dels molts que van fent i faran al llarg de l’excursió. Estem uns pocs minuts allà, al peu del nostre següent punt de pas, que ja veiem: el cim del Saldaguda (1.168 m). Des on som fins al cim tenim uns 400 metres de desnivell a superar. Seran un suplici. Fins ara tot ha estat una festa.
Baixem fins a la riera i comencem a pujar direcció al Coll del Tell. En algun moment del camí ens despistem i perdem les marques grogues que anem seguint. Just ens trobem en el tram que ningú coneix per no haver estat recorregut abans. Que si sí, que si no, anem darrere del intrèpid Llagostera, que decideix que ja posats dibuixem una nova via d’ascens directe al cim. Comencem una intensa aventura vertical entre matolls, pedres, diagonals i cingles.
Triguem unes dues hores a ascendir els 400 metres de desnivell. No hi ha camí, només vegetació i intuïció, a més de pregàries perquè no topem amb una paret infranquejable. La via Llagostera es dura, però surt be i ens porta directes a cim. Una “directíssima” de totes totes.
Al sortir a cim, des de el sostre del Picancel, veiem Vilada, els cingles de Tastanós, el Catllaràs i al fons, els Rasos de Peguera i la serra d’Ensija. Allà a la llunyania apareix el Pedraforca. A la nostra esquena queda el Santuari de la Quar, Monestir de la Portella i Montserrat.
Arribar a aquest punt ha suposat un veritable repte per a alguns dels participants, tant per l’esforç que hem realitzat com per l’estrès que suposa pujar sense seguir una ruta definida ni veure què tens a uns pocs metres. Un cop reagrupats en l’estret cim del Saldaguda (per cert, les dues banderes que solen onejar dalt han volat a causa de forts vents passats) fem un moix, un altre tall, les fotos de rigor (gràcies Preter) i girem cua perque anem molt malament de temps.
El descens és per la cresta aèria que havíem d’haver pujat des del Coll del Tell. Arribats a aquest, prenem direcció Vilada descendint paral·lels al rierol i les successives fonts que trobem, així com baumes, per camins fresats però força humits fins al Pont del Climent. Roca mullada, relliscades i alguna que altra caiguda, sense més conseqüències.
Al peu de la carretera que uneix Vilada i Borredà, ens separarem en dos grups: els que finalitzen l’aventura a Vilada i els que segueixen fins a Borredà, a poc més d’una hora de distància per pistes i senders. Els primers han sumat 19-20 quilòmetres i un desnivell acumulat de 2.400 metres, aproximadament. Els segons afegeixen 5-6 km i uns 250 metres de desnivell més. Hem trigat deu hores en completar la ruta fins Borredà-  Borredà, de les que vuit han estat en moviment i dues en temps mort.
Tots contents, satisfets i cansats, ens emplacem per a una nova filmació: l’ascens al Puig Lluent des Castell de l’Areny.
Una abraçada als excursionistes de Ripoll. Bona gent i bon rotllo. La peli trigarà a sortir per televisió: potser tres mesos! Ja avisarem. Felicitacions anticipades a l’Andreu. La seva tasca es molt bona i el seu estat de forma magnífic.
Si voleu veure el programa a internet: “Caminant per Catalunya”
Si voleu llegir el bloc del programa: “Caminant pel Ripollès”